امروزه یکی از فعالیت های روزانه ما خرید مایحتاج خانه است ؛ مواد خوراکی ، نوشیدنی ها ،مواد شوینده و بهداشتی ،حبوبات ، لبنیات ،تنقلات . در گذشته نزدیک این دست از اقلام را از بقالیها تهیه میکردیم، اما امروزه شکل نوینی از فروشگاهها بوجود آمدهاند که تجربه خرید منحصربه فردی و جدیدی را ایجاد میکنند. حتماً شما هم از سوپرمارکتها خرید کردهاید. حال میخواهیم بدانیم که سوپرمارکت چیست ؟
اولین سوپرمارکت در کدام کشور افتتاح شد؟
اولین سوپرمارکت های ایران در چه سالی و در چه شهرهایی افتتاح شدند؟
سوپر مارکت آنلاین چیست؟
در این مقاله قصد داریم با سوپرمارکت و دانستنی های جالب و جذاب آن بیشتر آشنا شویم.
سوپرمارکت چیست؟
سوپرمارکت شکلی از بقالی ولی بزرگتر از آن است که مشتری خودش محصولات را از قفسه برمیدارد یا به اصطلاح سلف سرویس است. در حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد کالاهای این مغازهها محصولات غذایی هستند. اندازه سوپرمارکتها معمولاً از بقالیهای سنتی بزرگترند و محصولات بیشتری میفروشند.
یکی از موضوعهای مهم در هر خانواده، سبد کالاهای مصرفی است. دومین بخش مهم هزینه هر خانوار شهری در ایران، پس از مسکن (با سهم ۴۵ درصدی)، متعلق به محصولهای سوپرمارکتی تند مصرف یا همان FMCG است. بهطور کلی حداقل ۷۵ درصد از درآمد خانواده شهری صرف این دو گروه میشود. سوپرمارکت ها دارای نقش بزرگی را در این بازار هستند.
تاریخچه سوپرمارکت ها
ایده فروشگاه سلف سرویس توسط کلارنس ساندرس ارایه شد. او در سال 1916 یک مغازه تاسیس کرد که خریداران خود اقلام مورد نیازشان را از قفسههای فروشگاه انتخاب میکردند. این ایده بسیار موفقیت آمیز بود به طوری که در مدت زمان کوتاهی چندین شعبه دیگر از مغازه وی تاسیس شد.
کلارنس ساندرز بنیانگذار فروشگاه مواد غذایی ممفیس، تنسی است و تا سال 1923 در این زمینه فعالیت میکرد و حدود 1300 فروشگاه را تاسیس کرد.
با به وجود آمدن انواع سوپرمارکتها مشتریان مجاز به انتخاب محصولات خود شدند. در این روش دیگر نیاز نبود به کارمندان فروشگاه بگویند که چه محصولی نیاز دارند تا برایشان جمع آوری کنند.
سوپر مارکتهایی که به شیوه سنتی عمل میکردند معایبی داشتند مانند این که قیمت محصولات مشخص نبود و به همین علت اکثر کارمندان هزینههای بیشتری را صرف مشتری میکردند.
بسیاری معتقدند که اولین سوپر مارکت به شکل امروزی، در آمریکا در سال 1930 توسط میشل کولن در زمینی به مساحت 560 متر مربع افتتاح شد. میشل کولن علاوه بر ایده سلف سرویس بودن مغازه، ایده دیگری نیز به آن اضافه کرد و آن قسمت بندی فروشگاه و ایجاد پارکینگ بر مشتریان بود. این ایده بسیار موفقیتآمیز بود، در 6 سال 17 شعبه دیگر از مغازه وی تاسیس شد.
سپس سوپرمارکت ها به سراسر دنیا رسیدند به طوری که امروز خرید از سوپر مارکت ها به امری عادی و ضروری تبدیل شده است.
سوپر مارکت در ایران
تاسیس سوپر مارکت در ایران از دهه چهل شمسی آغاز شد.
در آن دوران با گسترش سوپرمارکتها و فروشگاه های زنجیره ای در کشورهای پیشرفته، این موج گسترش سوپرمارکتها به ایران نیز رسید. در ابتدا مجوز تاسیس سوپرمارکت توسط شهرداری صادر میشد و سپس این مسولیت به اتاق اصناف سپرده شد .
یکی از اولین سوپرمارکتهایی که در ایران تاسیس شد، سوپرمارکت سرچشمه در تهران بود. پس از پیروزی انقلاب با تاسیس کمیته امور صنفی، اتحادیه سوپرمارکتها نیز شروع به فعالیت کرد .
سپس سوپر مارکت های اصفهان، مشهد، شیراز و دیگر شهر ها یک به یک راه اندازی شدند .
شرایط کار سوپر مارکت
یکی از سختترین مشاغل موجود در میان شغلهای عرضه مواد غذایی سوپر مارکت است. کسب و کار سوپر مارکت به این دلیل که تایم مشخصی ندارد و برای رضایت مشتریان نیاز به سرویسدهی طولانی مدت است. لازم است که این نوع مدیریت و میزان گسترش کسب و کار در این شغل مستقیماً در شرایط پیش روی مخاطبان این بازار تاثیر بگذارد.
ویژگی های یک سوپرمارکت موفق
به طور خلاصه میتوان ویژگی های زیر را به عنوان عوامل موفقیت یک سوپر مارکت نام برد:
1 : موقعیت مکانی سوپرمارکت
وجود پارکینگ اختصاصی و یا تاسیس فروشگاه در مکانی که تراکم خودروها کمتر است یکی از ویژگیهای مهم سوپرمارکتهای موفق است.
2 : فضای داخلی سوپرمارکت
سوپر مارکت ، فروشگاهی است که سبد محصولات بسیار گستردهای دارد و نیاز مشتری را به طور کامل رفع میکند. به همین جهت چیدمان محصولات در فروشگاه بسیار مهم است. مشتری نباید با ورود به فروشگاه دچار سردرگمی شود و یا برای برداشتن محصولی به زحمت بیفتد.
3 : تجهیزات فروشگاهی سوپرمارکت
4 : استفاده از فناوری در سوپرمارکت
سوپرمارکت آنلاین
فروشگاههای اینترنتی معتبر، که از مغازههای کوچک که در سطح شهر وجود دارد خیلی بزرگتر است و خدمات بیشتری نیز به مشتریان خود ارائه مینماید.
با نصب یک اپلیکیشن میتوانید از خانه، محصولات مورد نیاز را از لیست بلند بالای موجود انتخاب کرده و درب خانه تحویل بگیرید. این کار هم برای خریدار و هم برای فروشنده میتواند مزایای خاصی داشته باشد که به چند مورد شاره میکنیم:
1 : عدم وجود محدودیت در زمان برای خرید
2 : عدم محدودیت مکان برای خرید
3 : عدم وجود شلوغی و صفهای طولانی
4 : بررسی راحتتر محصولات توسط مشتری
5 : کاهش هزینههای فروشنده از جمله هزینههای محل فروشگاه
به این دلیل است که امروزه فروشگاههای اینترنتی از محبوبیت خاصی بین مشتریان برخوردار هستند.
جمعبندی
در این مقاله به معرفی سوپر مارکت و تفاوت آن با بقالیهای سنتی پرداختیم. در ادامه آن تاریخچه سوپرمارکت ها در ایران و جهان را به طور مختصر بیان کردیم و سپس به برخی ویژگیهای سوپرمارکت اشاره شد که در صورت رعایت آن باعث موفقیت کسب و کار خواهد شد. در آخر نیز نسل جدید سوپر مارکتها یعنی سوپر مارکتهای اینترنتی معرفی شدند. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.
من خودم تاحالا نمیدونستم تاریخچه سوپرمارکت رو....بسیار جالب بود